Ofte stillede spørgsmål

Find svar på ofte stillede spørgsmål

Her på siden kan du finde svar på de mest almindelige spørgsmål. Vi har opdelt spørgsmålene i fire kategorier, så du nemt og enkelt kan finde frem til netop det, du søger svar på. Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, så er du velkommen til at kontakte os.

Bestilling

Kan jeg tilføje flere varer til den bestilling, jeg netop har afgivet?

Det er som udgangspunkt ikke muligt at tilføje flere varer til en eksisterende ordre. Du kan dog altid kontakte den forhandler, du netop har lagt en ordre hos med henblik på at lave en tillægsordre. Forhandlerens kontaktoplysninger fremgår af din ordrebekræftelse.

Hvordan annullerer jeg min ordre?

Skulle det ske, at du afgiver en bestilling, men efterfølgende fortryder dit køb, skal du kontakte den forhandler, du har lagt en ordre hos. Jo hurtigere forhandleren ved, at du ønsker at annullere din ordre, desto større chance er der for, at han kan annullere din ordre, før din(e) vare(r) bliver sendt af sted. Forhandlerens kontaktoplysninger fremgår af din ordrebekræftelse. Er din(e) vare(r) allerede afsendt, skal du følge proceduren for returnering.

Hvorfor modtager jeg ikke min ordrebekræftelse?

Umiddelbart efter du har afgivet din bestilling, modtager du automatisk en ordrebekræftelse på sms samt den e-mail, du har angivet i tjek-ud-forløbet. Hvis du ikke har modtaget en ordrebekræftelse på mail, er det en god idé at tjekke dit spam-filter, da den muligvis kan være havnet der.

Du kan også have tastet din e-mailadresse eller telefonnummer forkert, da du afgav din ordre. I så fald anbefaler vi, at du kontakter den forhandler, du har afgivet en bestilling hos.

Hvad er status på min ordre?

Vi vil undervejs forsøge at holde dig så opdateret på din ordre som muligt. Du vil kort efter din bestilling modtage en ordrebekræftelse på mail og sms med dit ordrenummer.

Har du bestilt varer, som kan leveres med almindelig omdeling, vil du modtage en mail, så snart din ordre er pakket og sendt. Ønsker du at vide nærmere specifik hvor din pakke befinder sig, skal du kontakte den forhandler, du har lagt en ordre hos, som vil ligge inde med et sporingsnummer på din pakke. Pakken leveres på den adresse, du har angivet i tjek-ud-forløbet.

Har du valgt afhentning i butik, modtager du en mail, når din pakke ligger klar i butikken.

Har du bestilt større varer såsom hvidevarer, vil forhandleren, som behandler din ordre, kontakte dig inden for 24 timer for at aftale nærmere vedrørende levering af din(e) vare(r). Dette gælder dog kun i hverdagene. Du modtager herefter en bekræftelsesmail og sms med aftalte dato og leveringstidspunkt.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har modtaget mine varer?

Har du mod forventning ikke modtaget din(e) vare(r), skal du skal du kontakte den forhandler, du har handlet hos. Forhandlerens kontaktoplysninger finder du på din ordrebekræftelse.

Hvordan finder jeg ud af, hvilket produkt, jeg skal vælge?

Hvis du har brug for hjælp eller vejledning omkring hvilke produkter, der passer bedst til dine behov og ønsker, kan du kontakte en af vores mange forhandlere, som altid står klar til at rådgive dig. Du kan finde din nærmeste forhandler her.

Du kan også læse vores guides med gode råd til de forskellige produkttyper:

Guide til vaskemaskiner
Guide til tørretumblere
Guide til opvaskemaskiner
Guide til køleskabe
Guide til fryseskabe
Guide til komfur
Guide til ovne
Guide til kogeplade
Guide til emhætte

 

Levering

Hvor kan jeg få mine varer leveret?

Vi leverer til alle brofaste øer i Danmark. Ved levering til ikke brofaste øer, hvor vi ikke har en forhandler, vil der blive opkrævet 499 kr. i levering.

Hvordan får jeg leveret mine varer?

Ved køb af varer, som kan leveres med almindelig omdeling, vil forhandleren, som behandler din ordre, så vidt muligt efterstræbe at afsende ordrer indgået før kl. 12.00 samme dag. Ordrer indgået efter kl. 12.00 bliver afsendt dagen efter. Dette gælder dog kun i hverdagene. Vi sørger for levering med din lokale postomdeler, og her skal medregnes et forsendelsesgebyr.

Ved køb af større varer såsom hvidevarer, som kræver fragtmand, vil forhandleren, som behandler din ordre, kontakte dig inden for 24 timer for at aftale nærmere vedrørende levering af din(e) vare(r). Dette gælder dog kun i hverdagene.

Hvad gør jeg, hvis der mangler en vare i min forsendelse?

Modtager du en forsendelse med en eller flere manglende varer, skal du kontakte den forhandler, du har handlet hos, så du hurtigst muligt kan få tilsendt den eller de varer, du mangler. Forhandlerens kontaktoplysninger finder du på din ordrebekræftelse.

Hvad koster de forskellige leverings- og tillægsydelser?

Du kan vælge mellem nedenstående leverings- og tillægsydelser, når du skal bestille din(e) vare(r). Du vælger blot den eller de ydelser, du ønsker under tjek-ud-forløbet i kassen.

Vær opmærksom på, at du foruden nedenstående priser automatisk vil blive opkrævet et engangsbeløb på 99 kr. for levering. Priserne gælder for http://ryby.dk/, og lokale afvigelser for forhandlerne kan derfor forekomme.

  • Levering til kantsten: 99 kr. (standardlevering – her opkræves ikke yderligere 99 kr. for levering)
  • + Indbæring/opbæring: 399 kr. (*2 pers. 999 kr.)
  • + Indbæring/opbæring fra 1. sal: 999 kr.
  • + Indbæring og montering: 599 kr. (*2 pers. 1299 kr.)
  • + Indbæring og montering fra 1. sal: 1299 kr.
  • + Montering af emhætter: tilbud gives efter aftale med forhandleren
  • + Montering af køkkenlåge: 299 kr.
  • + Dørvending: 199 kr.
  • + Bortskaffelse: 249 kr.
  • Forsendelse af små varer: 49 kr.

* Ved indbæring af amerikanerskabe kræves der typisk to personer. Derfor er priserne højere end ved almindelige hvidevarer.

Hvad indebærer levering til kantsten?

Ved levering til kantsten vil varen blive leveret ved første tilgængelige hoveddør i gadeplan. Det betyder, at bor du i en etageejendom, stilles varen på gaden udenfor. Det skal desuden være muligt at tilgå hoveddøren med sækkevogn.

Hvad indebærer levering og indbæring/opbæring?

Ved levering med indbæring, vil chaufføren bære dit produkt ind til første rum i dit hjem. Vurderer vores montør, at der kan være risiko for eventuelle skader i forbindelse med ind- eller opbæringen, vil dette blive oplyst ved ankomsten. Vi beder dig venligst sikre “transportvejen” gennem dit hjem.

Ved indbæring af amerikanerskabe kræves der typisk to personer. Derfor er priserne højere end ved almindelige hvidevarer.

Hvad indebærer levering, indbæring og montering?

Chaufføren vil bære dit produkt ind til første rum i dit hjem. Vurderer vores montør, at der kan være risiko for eventuelle skader i forbindelse med ind- eller opbæringen, vil dette blive oplyst ved ankomsten. Vi beder dig venligst sikre “transportvejen” gennem dit hjem.

Ved indbæring af amerikanerskabe kræves der typisk to personer. Derfor er priserne højere end ved almindelige hvidevarer.

Vi monterer til den eksisterende installation uden udskiftning af slanger, ledninger og stik og benytter de installationsdele, der medfølger produktet. Ved montering, bedes du kontrollere, at din bestående el- og VVS-installation er lovligt udført, og du skal ligeledes sørge for uhindret adgang til installationsstedet.
Vores montør forsøger at løse alle problemer på stedet. Vurderer montøren, at det ikke kan udføres, vil dette blive oplyst ved ankomsten. Eventuelt ekstra arbejde aftales med montøren.

Hvad indebærer montering af emhætter?

Vi hjælper gerne med at montere din nye emhætte. Dog tilbyder vi ikke montering af emhætter til en fast pris, da monteringsmulighederne kan variere. Den lokale forhandler, som behandler ordren, vil derfor kontakte dig og aftale nærmere.

Hvad indebærer montering af køkkenlåge?

Vi hjælper gerne med at fastmontere køkkenlågen på alle indbygningsprodukter. Såfremt monteringen ikke kan gennemføres pga. forkerte indbygningsmål til produktet, vil du blive faktureret for en forgæves montering, pris: 599 kr.

Hvad indebærer dørvending?

Hvis døren på dit nye køleskab eller din nye fryser skal åbne den modsatte vej, kan vi hjælpe med omhængsling af døren.

Dørvending er muligt på køleskabe, fryseskabe og køle-/fryseskabe.

Hvad indebærer bortskaffelse?

Chaufføren tager produktet med retur og sørger for den miljørigtige bortskaffelse. Du skal selv afmontere produktet. Har du bestilt ydelsen i forbindelse med levering til kantsten, skal du selv sørge for at bære det ud til første tilgængelige hoveddør i gadeplan. Er ydelsen derimod bestilt med indbæring, tager chaufføren produktet med ned. Vi beder dig venligst sikre “transportvejen” gennem dit hjem.

Hvad hvis jeg ikke kan være hjemme på leveringstidspunket?

Hvis du ikke har mulighed for at være hjemme på leveringstidspunktet, kan du aftale, at varen må stilles uden kvittering. Dette vil i så fald være på eget ansvar ved tyveri og evt. skader på produktet. Hvis dette ønskes, noteres det blot i kommentarfeltet i forbindelse med ordreafgivelsen.

Hvis der ikke er nogen på adressen, der kan tage imod varen, og der ikke er indgået aftale om, at varen må stilles, tager chaufføren varen med retur. Ønsker du at aftale en ny leveringsdato, kan du kontakte forhandleren, som behandler din ordre. Bemærk, at du i så fald selv skal betale for en genkørsel. Prisen for en genkørsel er 199 kr.

Returnering og reklamation

Hvordan returnerer jeg en vare?

Du har 14 dages fortrydelsesret, som udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Såfremt du fortryder dit køb, vil det være den forhandler, der behandlede din ordre ved købet, der vil håndtere din returnering. Forhandlerens kontaktoplysninger finder du på din ordrebekræftelse.

Når du har givet forhandleren besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen retur til den forhandler, varen blev leveret fra. Du kan enten returnere varen i forhandlerens butik eller aftale tilbagelevering med forhandleren. Du skal selv betale for at returnere pakken, og det er også dig, der hæfter, hvis der opstår skade under transporten.

Det er ikke et krav men ekspeditionen fremmes, hvis fyldestgørende informationer følger pakken – eksempelvis kopi af ordrebekræftelse eller faktura.

Du vil få tilsendt en mail, når forhandleren har modtaget varen. I mailen får du oplysninger om den videre proces i forbindelse med behandlingen af din fortrydelse.

Hvidevarer kan ikke returneres med post. Udgifterne for returnering af disse varer er individuelle afhængigt af produkttype dog max 5.000 kr. Dette aftales nærmere med forhandleren.

Hvad gør jeg, hvis jeg har modtaget noget forkert?

Modtager du en forsendelse med en eller flere forkerte varer, vil det være den forhandler, du har handlet hos, som håndterer din returnering. Forhandlerens kontaktoplysninger finder du på din ordrebekræftelse. Når du har givet forhandleren besked, sendes varen retur.

Det er ikke et krav men ekspeditionen fremmes, hvis fyldestgørende informationer følger pakken – eksempelvis kopi af ordrebekræftelse eller faktura.

Hvad gør jeg, hvis en vare er blevet beskadiget under transporten?

Modtager du en forsendelse med en eller flere beskadigede varer, skal du kontakte den forhandler, du har handlet hos, så du hurtigst muligt kan få tilsendt den er eller de varer, som skal ombyttes. Forhandlerens kontaktoplysninger finder du på din ordrebekræftelse.

Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Er reklamationen berettiget, refunderer vi naturligvis dine fragtomkostninger. Det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder.

Hvordan får jeg mine penge tilbage, hvis jeg fortryder et køb?

Såfremt du fortryder dit køb, kan du få dine penge tilbage. Forhandleren, som behandlede din ordre, refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor forhandleren har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen. Forhandleren tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre andet er aftalt.

Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes at du har brugt den på en anden måde, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbage. Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.

Vi anbefaler, at du sender varen retur i den originale emballage. Mangler den originale emballage, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.

Vær opmærksom på, at følgende varer er undtaget fortrydelsesretten:

  1. Levering af varer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg.
  2. Levering af forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen.

Hvad gør jeg, hvis jeg fortryder i forbindelse med levering/installering eller montering?

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du indgår aftalen med en af vores forhandlere. Hvis du ønsker at få ydelsen leveret før fristen udløber, kan du give dit udtrykkelige forudgående samtykke til, at leveringen begyndes, og at fristen stopper, når ydelsen er fuldt leveret.

I praksis betyder det, at din fortrydelsesfrist udløber, når ydelsen er fuldt leveret. Du bevarer altså din fortrydelsesret, mens arbejdet eller leveringen står på.

Hvis du har givet dit samtykke til, at arbejdet eller leveringen kan gå i gang, men du alligevel ønsker at benytte din fortrydelsesret, skal du dog være opmærksom på, at vi vil opkræve en rimelig betaling for det arbejde, der allerede er leveret. Det kan være følgende: materialer, arbejdstid, transporttid etc. Der vil maksimalt være tale om et beløb på 1.299 kr. per ydelse.

Vil du gøre brug af din fortrydelsesret i forbindelse med en levering, installering eller montering, kan du sende en mail til den forhandler, der har behandlet din ordre eller benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder nederst i vores handelsbetingelser.

Har du indgået en aftale om specifikke hastende reparations- eller vedligeholdelsesarbejde, som du udtrykkeligt har bedt om, kan dette dog ikke fortrydes.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ønsker at lave en reklamation?

Hvis du har modtaget et produkt, som indeholder fejl eller andet, og du derfor ønsker at lave en reklamation, skal du kontakte den forhandler, du har handlet hos.

Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Er reklamationen berettiget, refunderer vi naturligvis dine fragtomkostninger. Det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder.

Der ydes reklamationsret iht. købeloven, hvilket betyder, at du har 2 års reklamationsret. Dog ydes der 4 års reklamationsret, hvis en vare er købt med 4 års garantibevis. 4 års garantibevis er en forlængelse af den almindelig reklamationsret iht. købeloven.

Det er dog en forudsætning, at fejl eller mangler ikke er opstået som følge af fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd, der har medført manglen. Du skal reklamere inden for ”rimelig tid”, efter du har konstateret manglen. Reklamerer du inden for to måneder efter at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Hvad er forskellen på reklamation og garanti?

Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig, mens garanti er en ekstra service, som producenten eller sælgeren kan tilbyde dig. Reklamationsretten betyder, at den forhandler du har handlet hos har et ansvar over for dig som forbruger. Er der eksempelvis fejl eller mangler på et produkt inden for de første to år efter købsdatoen, er forhandleren forpligtet til at løse eventuelle fejl og mangler.

En Garanti er noget, du får i tillæg til din reklamationsret. Garantien er således et supplement til reklamationsretten, men er dog ikke noget, der tilbydes på alle produkter. En garanti kan eksempelvis forlænge dine klagemuligheder udover de lovbestemte to år eller dække i situationer, der ikke er dækket af reklamationsretten.

Betaling

Hvilke betalingsmetoder tilbyder I?

På Ryby Hvidevarers webshop kan du betale med:

  • Dankort
  • Visa/Dankort
  • Visa Electron
  • Mastercard
  • Mobilepay

Betalingen gennemføres via DIBS-betalingsløsning. DIBS krypterer alle dine kortoplysninger med den såkaldte SSL (Secure Socket Layer) protokol. Det betyder, at uvedkommende ikke kan aflæse dit kortnummer eller andre informationer under transaktionen med NETS.

Der tages ikke gebyr ved betaling på http://ryby.dk/.

Beløbet hæves først på dit kort, når varerne sendes. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet.

Jeg har problemer med betaling, hvad gør jeg?

Indimellem forekommer det, at betaling med eksempelvis Mobilepay eller Mastercard ikke virker. Er dette tilfældet, hjælper det ofte at skifte browser eller genindlæse siden.

1