Brug disse links til at finde information om det du søger.
Ordrebekræftelse / Faktura Priser Levering Aftjente varer Montering Reklamationsret Returnering Fortrydelsesret Persondatapolitik Klageadgang
Generelle oplysninger
Ryby Hvidevarehus
CVR nr.: 37022713
Bagsværd Torv 2,
2880 Bagsværd
http://ryby.dk/
+45 44 98 68 28
Indledning
Det er Ryby A/S som leverer varerne og som er ansvarlige for aftalens opfyldelse, og er dig som forbrugers egentlige aftalepart. Du skal derfor rette henvendelse til Ryby A/S ved evt. brug af fortrydelsesretten og reklamationer. Ryby A/S vil fremgå gennem hele købsforløbet og også i ordrebekræftelsen.
Bemærk! Nærværende handelsbetingelser gælder kun handel på ryby.dk. Returretten gælder derfor kun for køb på ryby.dk. Har du handlet i Ryby’s fysiske butik, henviser vi til den fysiske butiks handelsbetingelser.
Betaling
På Ryby Hvidevarers webshop kan du betale med:
- Dankort
- Visa/Dankort
- Visa Electron
- Mastercard
- Mobilepay
Betalingen gennemføres via Bambora-betalingsløsning. Bambora krypterer alle dine kortoplysninger med den såkaldte SSL (Secure Socket Layer) protokol. Det betyder, at uvedkommende ikke kan aflæse dit kortnummer eller andre informationer under transaktionen med Bambora.
Der tages ikke gebyr ved betaling på ryby.dk.
Beløbet hæves først på dit kort, når varerne sendes. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet.
Ordrebekræftelse og faktura
Umiddelbart efter du har afgivet din bestilling, vil du modtage en ordrebekræftelse på den e-mail, du har angivet i tjek-ud-forløbet. Ordrebekræftelsen indeholder et ordrenummer, oplysninger om din ordre, samt dine leverings- og faktureringsoplysninger. Derudover fremgår kontaktinformationerne på den forhandler, som behandler din ordre. Hvis du opdager fejl på din ordre, bedes du kontakte forhandleren hurtigst muligt.
Hvis du ønsker at modtage en kopi af din ordrebekræftelse, skal du kontakte forhandleren, som behandler din ordre.
Fakturaen for dit køb vil blive sendt til din mailadresse. Det anbefales, at du gemmer denne, da den er dit bevis for dit køb og gælder ligeledes i forhold til reklamationsretten jf. købeloven.
Priser
Alle priser er angivet i danske kroner (DKK) og er inklusiv moms og andre afgifter. Når du handler med http://ryby.dk/ indgås aftaler på dansk og i henhold til den danske købelov.
Alle vores priser er dagspriser og opdateres løbende.
Prisen er ikke inklusiv ydelser som levering, indbæring, montering og bortskaffelse af et udtjent produkt.
Levering
Vi leverer til alle brofaste øer i Danmark. Ved levering til ikke brofaste øer, hvor vi ikke har en forhandler, vil der blive opkrævet 499 kr. i levering. Forhandleren, som behandler din ordre, vil kontakte dig nærmere herom, når denne har modtaget din ordre.
Ydelser med priser listes nedenfor. Vær opmærksom på, at du foruden nedenstående priser automatisk vil blive opkrævet et engangsbeløb på 99 kr. for levering. Priserne gælder kun for ryby.dk
- Levering til kantsten: 99 kr. (standardlevering – her opkræves ikke yderligere 99 kr. for levering)
- + Levering med indbæring/opbæring: 399 kr.
- + Indbæring og montering: 699 kr. (*2 pers. 1299 kr.)
- + Tillæg for levering i etagejendom: 200 kr.
- + Montering af emhætter: Fra kr. 1999,- tilbud kan gives efter aftale med forhandleren
- + Montering af køkkenlåge: 299 kr.
- + Dørvending: 299 kr.
- + Bortskaffelse: 299 kr.
- + Ekstra gennemgang af maskinens funktioner: 200 kr.
- Forsendelse af små varer: 49 kr.
* Ved indbæring af amerikanerskabe kræves der typisk to personer. Derfor er priserne højere end ved almindelige hvidevarer.
Ved køb af små varer, som kan leveres med almindelig omdeling, vil forhandleren, som behandler din ordre, så vidt muligt efterstræbe at afsende ordrer indgået før kl. 12.00 samme dag. Ordrer indgået efter kl. 12.00 bliver afsendt dagen efter. Dette gælder dog kun på hverdage. Vi sørger for levering med din lokale postomdeler (medmindre andet angives).
Rettidig levering forudsætter at den lokale postomdeler overholder dag-til-dag-levering. Såfremt der opstår forsinkelser hos pågældende postomdeler, vil dette tilsvarende forsinke leverancen i forhold til den ønskede leveringsdato. I tilfælde af meget forsinkede (adskillige dage) eller decideret udeblevne leverancer, fremsender forhandleren naturligvis en ny leverance uden beregning.
Ved køb af større varer såsom hvidevarer, som kræver fragtmand, vil forhandleren, som behandler din ordre, kontakte dig inden for 24 timer for at aftale nærmere vedrørende levering af din(e) vare(r). Dette gælder dog kun i hverdagene.
Såfremt du ønsker det, kan varen stilles uden kvittering, hvis du eksempelvis ikke er hjemme på leveringstidspunktet. Dette vil i så fald være på eget ansvar ved tyveri og evt. skader på produktet. Hvis dette ønskes, noteres det blot i kommentarfeltet i forbindelse med ordreafgivelsen.
Genkørsel
Hvis der ikke er nogen på adressen, der kan tage imod varen, og der ikke er indgået aftale om at varen må stilles, tager chaufføren varen med retur. Ønsker du at aftale en ny leveringsdato, kan du kontakte forhandleren, som behandler din ordre. Bemærk, at du i så fald selv skal betale for en genkørsel. Prisen for en genkørsel er 299 kr.
Afhentning af varer hos Rybe A/S
Du kan afhente dine varer hos Ryby A/S. Butikken kontakter dig pr. telefon, når varen er ankommet.
Ved afhentninger opfordrer vi kraftigt til, at du undersøger varen. Opdager du en fejl, bør du kontakte Ryby A/S hurtigst muligt. Risikoen for varen overgår til dig, når du har fået varen udleveret, derfor er det også dit ansvar at få fragtet varen forsvarligt hjem. Ved afhentningen kan der ikke garanteres hjælp til læsning. I forbindelse med hvidevarer er det derfor en god idé at medbringe en person, der kan hjælpe dig.
Der må påregnes en leveringstid på 1-4 hverdage afhængig af det specifikke produkt.
Levering til kantsten
Ved levering til kantsten vil varen blive leveret ved første tilgængelige hoveddør i gadeplan. Det betyder, at bor du i en etageejendom, stilles varen på gaden udenfor. Det skal desuden være muligt at tilgå hoveddøren med sækkevogn. Ønsker du hjælp til at få varen båret op, kan du med fordel bestille levering med indbæring.
Du vil blive kontaktet af den lokale forhandler for at aftale tidspunkt for leveringen.
Der må påregnes en leveringstid på 1-4 hverdage afhængig af det specifikke produkt.
Levering inklusiv indbæring
Ved levering med indbæring, vil chaufføren bære dit produkt ind til første rum i dit hjem. Vurderer vores montør, at der kan være risiko for evt. skader i forbindelse med ind- eller opbæringen, vil dette blive oplyst ved ankomsten. Vi beder dig venligst sikre “transportvejen” gennem dit hjem.
Du vil blive kontaktet af den lokale forhandler for at aftale tidspunkt for leveringen.
Der må påregnes en leveringstid på 1-4 hverdage afhængig af det specifikke produkt.
Ved indbæring og bortskaffelse af amerikanerskabe kræves der typisk to personer. Derfor er priserne højere end ved almindelige hvidevarer.
Bortskaffelse af brugte hvidevarer
Du kan indgå aftale om, at chaufføren skal bortskaffe dine udtjente hvidevarer. Chaufføren tager produktet med retur og sørger for den miljørigtige bortskaffelse. Du skal selv afmontere produktet. Har du bestilt ydelsen i forbindelse med levering til kantsten, skal du selv sørge for at bære det ud til første tilgængelige hoveddør i gadeplan. Er ydelsen derimod bestilt med indbæring, tager chaufføren produktet med ned. Vi beder dig venligst sikre “transportvejen” gennem dit hjem.
Montering i forbindelse med levering
Såfremt du ønsker, at vi skal montere dine nye hvidevarer, bedes du kontrollere, at din bestående el- og VVS-installation er lovligt udført. Vi monterer til den eksisterende installation uden udskiftning af slanger, ledninger og stik og benytter de installationsdele, der medfølger produktet. Vores montør forsøger at løse alle problemer på stedet. Vurderer montøren, at det ikke kan udføres, vil dette blive oplyst ved ankomsten. Eventuelt ekstra arbejde aftales med montøren.
Du skal sørge for uhindret adgang til installationsstedet.
Du vil blive kontaktet af forhandlerens autoriserede montør hurtigst muligt efter ordreafgivelse for at aftale et tidspunkt for monteringen. Det vil være i tidsrummet mandag-fredag mellem 08.00-16.00.
Ønsker du montering, gør vi opmærksom på følgende
Montørerne har som udgangspunkt ikke VVS-autorisation og kan derfor ikke udføre arbejde, der ligger inden for VVS-området. Så derfor er det vigtigt, at du sikrer, at dine forhold gør det muligt for montøren at udføre den bestilte montering. Er du i tvivl, så kontakt evt. din egen VVS-leverandør eller sørg for at afdække det sammen med montøren, når du kontaktes inden montering.
Såfremt monteringen ikke kan gennemføres pga. manglende, ulovlige, defekte, ikke tilgængelige installationer eller forkerte indbygningsmål til produktet, vil du blive faktureret for en forgæves montering, pris: 599 kr.
Følgende er generelt ikke omfattet af montering:
- Vi tilbyder ikke montering af emhætter til fast pris. Ryby A/S vil kontakte dig og aftale nærmere.
- Boring af huller: Generelt kan montøren ikke bore huller i inventaret. Ved montering og tilslutning af indbygningsovne og kogeplader er selve udskæringen ikke omfattet af monteringen. Fugning og limning af kogeplader er heller ikke omfattet af monteringen.
- Ved montering af integrerbare produkter er tilpasning og montering af låger ikke inkluderet.
- Montering af gaskomfurer og gaskogeplader. Det er et lovkrav, at installation/tilslutning af gaskomfurer og gaskogeplader skal udføres af en autoriseret gas-og vandmester. Ryby.dk kan derfor desværre ikke tilbyde denne ydelse.
Ved installering af opvaske-, vaskemaskiner og tørretumblere skal du være opmærksom på nedenstående forbehold:
- Montering foretages som udgangspunkt kun i gulvniveau. Ved søjlemontering skal der påregnes et tillæg som aftales og afregnes direkte med den pågældende montør.
- Er varen med aquastop, skal vandhanen være hævet minimum 30 cm over gulv eller skabsbund.
- Der skal være en fungerende vandhane med kontraventil og udvendig gevindstørrelse på ½” eller ¾” (19 eller 24mm).
- Der skal være fast afløbsrør til vask med en diameter på 30 mm eller mere.
- Afløbstilslutning skal foretages minimum 60 cm og max 90 cm over gulvet.
- Ved opvaskemaskine med aquastop skal der være et hul på 10 cm i diameter nederst på den side af skabet, der vender ind mod det rum, opvaskemaskinen skal stå.
- Forlængelse af slanger udover de 1½ meter er ikke en del af monteringen og vil betyde en ekstra omkostning, der aftales individuelt med montøren.
- Det kan være nødvendigt i forbindelse med monteringen at udskifte stik til 3- eller 5-benet stik. Dette er omfattet af monteringen.
Reklamationsret
Der ydes reklamationsret iht. købeloven, hvilket betyder, at du har 2 års reklamationsret. Dog ydes der 4 års reklamationsret, hvis en vare er købt med 4 års garantibevis. 4 års garantibevis er en forlængelse af den almindelig reklamationsret iht. købeloven.
Det er dog en forudsætning, at disse fejl eller mangler ikke er opstået som følge af fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd, der har medført manglen. Du skal reklamere inden for ”rimelig tid”, efter du har konstateret manglen. Reklamerer du inden for to måneder efter at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Er reklamationen berettiget, refunderer vi naturligvis dine (rimelige) fragtomkostninger. Det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder.
Ved fejl, mangler eller evt. udeblevne leverancer bedes henvendelse rettes til Ryby A/S, som angivet i din mail ved bestillingen af ordren.
Varereturnering foregår også hos Ryby A/S, som varen er købt ved. Bemærk, at Ryby A/S ikke modtager pakker sendt pr. efterkrav. Returnering kan også ske ved at aflevere varen personligt hos Ryby A/S. Det er ikke et krav men ekspeditionen fremmes, hvis fyldestgørende informationer følger pakken – eksempelvis kopi af ordrebekræftelse eller faktura.
Refusion
I tilfælde af aftalte dekorter, returnerede varer eller forudbetalte varer som afbestilles før afsendelse, skal der ske en hel eller delvis refusion af købesummen. Refusion sker normalt altid ved bankoverførsel. Ryby A/S, som har håndteret ordren, har derfor brug for oplysninger om registreringsnummer og kontonummer for din bankkonto. Du kan finde Ryby A/S’ oplysninger i din ordrebekræftelse, som du modtog på den angivne mail ved tjek-ud-forløbet. Disse oplysninger er ikke følsomme, og kan uden videre oplyses pr. e-mail eller anden traditionel korrespondanceform.
Returnering
Når du, som forbruger, har givet Ryby A/S besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen retur til Ryby A/S, varen blev leveret fra. Ryby A/S’ oplysninger fremgår af ordrebekræftelsen, som du har modtaget pr. mail.
Du skal selv betale for at returnere pakken, og det er også dig, der hæfter, hvis der opstår skade under transporten
Hvidevarer kan ikke returneres med post. Udgifterne for returnering af disse varer er individuelle afhængigt af produkttype dog max 5.000 kr. Dette aftales nærmere med Ryby A/S.
Varens stand ved retur
Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes at du har brugt den på en anden måde, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbage. Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.
Vi anbefaler, at du sender varen retur i den originale emballage.
Mangler den originale emballage, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.
Tilbagebetaling af købsbeløbet i forbindelse med returvarer
Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker forhandleren det beløb, du hæfter for.
Ryby A/S refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som forhandleren tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor Ryby A/S har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.
Ryby A/S tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre andet er aftalt.
Ryby A/S kan tilbageholde betalingen indtil denne har modtaget varen, medmindre du sender dokumentation for at have returneret den.
Fortrydelsesret
Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler på ryby.dk. Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare.
Såfremt du fortryder dit køb, vil det være Ryby A/S, der vil håndtere din returnering. Ryby A/S’ kontaktoplysninger fremgår af din ordrebekræftelse, som du har modtaget på den oplyste mail ved tjek-ud-forløbet. Du kan enten returnere varen i Ryby A/S’ butik eller aftale tilbagelevering med Ryby A/S. Aftales der tilbagelevering skal varen sendes til Ryby A/S. Du kan se hvor varen skal sendes hen her.
Har du sendt en vare ind til fortrydelse eller reklamation, vil du altid få tilsendt en mail, når Ryby A/S har modtaget varen. I mailen får du oplysninger om den videre proces i forbindelse med behandlingen af din fortrydelse/reklamation.
Fortrydelsesret i forbindelse med montering
Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler på Ryby A/S.
Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du indgår aftalen med Ryby A/S. Hvis du ønsker at få ydelsen leveret før fristen udløber, kan du give dit udtrykkelige forudgående samtykke til, at leveringen begyndes, og at fristen stopper, når ydelsen er fuldt leveret.
I praksis betyder det, at din fortrydelsesfrist udløber, når ydelsen er fuldt leveret.
Du bevarer altså din fortrydelsesret, mens arbejdet eller leveringen står på.
Hvis du har givet dit samtykke til, at arbejdet eller leveringen kan gå i gang, men du alligevel ønsker at benytte din fortrydelsesret, skal du dog være opmærksom på, at vi vil opkræve en rimelig betaling for det arbejde, der allerede er leveret. Det kan være følgende: materialer, arbejdstid, transporttid etc. Der vil maksimalt være tale om et beløb på 1.299 kr. per ydelse.
Fristen indebærer, at du har 14 dage, fra du indgår aftalen med Ryby A/S til at give denne besked om, at du vil fortryde aftalen. Du kan sende en mail til Ryby A/S, der har behandlet din ordre eller benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder nederst i handelsbetingelserne.
Fortrydelsesretten gælder ikke
Disse aftaler kan ikke fortrydes:
- Aftaler om specifikke hastende reparations- eller vedligeholdelsesarbejder hos dig, som du udtrykkeligt har bedt om.
Tilbagebetaling af købsbeløbet i forbindelse med fortrydelse af en vare
Såfremt du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage.
Ryby A/S, som behandler din ordre, refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor Ryby A/S har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.
Ryby A/S tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre andet er aftalt.
Varer undtaget fortrydelsesretten
Følgende varetyper er undtaget fortrydelsesretten:
1. Levering af varer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg.
2. Levering af forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen.
Persondatapolitik
Vi har brug for følgende oplysninger, når du handler hos os:
Navn, adresse, tlf.nr. og mailadresse.
Vi registrerer og videregiver de personoplysninger, som er nødvendige for at kunne levere varen til dig.
Personoplysningerne registreres hos Ryby A/S og opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes.
Når der indsamles personoplysninger via vores webshop, sikrer vi, at det altid sker ved afgivelse af dit udtrykkelige samtykke, således at du er informeret om præcis, hvilke oplysninger, der indsamles og hvorfor.
Vi samarbejder herudover med en række andre virksomheder, som opbevarer og behandler data. Virksomhederne behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke bruge dem til egne formål.
Vi samarbejder kun med databehandler i EU eller i lande, der kan give dine oplysninger en tilstrækkelig beskyttelse.
Den dataansvarlige på ryby.dk er Ryby A/S
Du har ret til at få oplyst, hvilke oplysninger vi behandler om dig.
Hvis du mener, at oplysningerne er unøjagtige, har du ret til at få dem rettet. I nogle tilfælde har vi pligt til at slette dine persondata, hvis du beder om det. Det kan eksempelvis være, hvis dine data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som vi skulle bruge dem til. Du kan også kontakte os, hvis du mener, at dine persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen. Du kan skrive til os på support@ryby.dk.
Klageadgang
Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte den forhandler, som leverede varen. Denne er oplyst i din ordrebekræftelse, som du har modtaget i din mail.
Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til:
Center for Klageløsning
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
www.naevneneshus.dk
Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her – http://ec.europa.eu/odr
Handelsbetingelserne er senest opdateret d. 26.05.21
Standardfortrydelsesformular
(Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)
Kontakt den forhandler, du har købt varen af. Det fremgår af din kvittering, som du har modtaget pr. mail ved købet. Du finder oplysningerne på os her.
Jeg meddeler herved, at jeg ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min købsaftale om følgende varer/tjenesteydelser: